43 dingen die je mist als je in Parijs studeert - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu 43 dingen die je mist als je in Parijs studeert - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu

43 dingen die je mist als je in Parijs studeert

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

22 Oktober 2014 | Frankrijk, Parijs

Een blog naar aanleiding van een artikel dat een vriend van mij op mijn Facebookpagina had geplaatst “43 Reasons Studying Abroad In Paris Destroys You For Life ” en ook geïnspireerd op enkele gesprekken met mijn huisgenootje waarin ik mezelf vaak betrapte op het feit dat ik zei “in Nederland hebben we dit, en in Nederland gaat het zo”. Na ruim anderhalve maand is het tijd om de nota op te maken en hieruit blijk toch wel dat er een aantal dingen zijn die we thuis wel hebben en die ik in Parijs moet missen. Ik wil hier totaal niet mee zeggen dat ik het niet leuk heb hier, of dat ik heimwee heb, maar het valt me gewoon op dat deze dingen hier niet zijn en dat wil ik graag met jullie delen.

1. Misschien nog wel het meeste van alles: Bo, ons huisdier, mijn poepiescheetje. Lousanne stuurt af en toe foto’s waardoor ik haar eigenlijk nog meer ga missen. Mis haar gesnurk, haar gekwispel, geblaf en haar stofzuigermodes (eet alles op wat je op de grond laat vallen). Vind het ontzettend jammer dat ik nu geen tijd meer met haar kan doorbrengen, want ze is echt oud en voor je het weet is ze er niet meer. Ik zie ze iedere week wel met Skype en dan kijkt ze slaperig uit haar ogen omdat ze net uit haar mand is gehaald (ligt 75% van de dag te slapen). Heb echt behoefte aan een dikke knuffel met mijn grote vriend.
2. De fiets. Had niet gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, maar ik mis ook mijn tweewielige vriend de fiets. Natuurlijk kun je hier ook wel fietsen (met de Velib), maar ik wil hier niet verongelukken dus het lijkt me geen goed plan om hier te gaan fietsen. Hoop dat ik het straks nog kan als ik terug ben!
3. Autorijden, gewoon een ritje maken, onderweg zijn, irriteren aan andere weggebruikers of Belgische stoplichten die in het midden van de nacht op rood springen als er verder niemand op de weg is, of de radio hard zetten en meeblèren met de muziek, wat dan ook. La voiture me manque.
4. Nu we het toch over het vervoer hebben wil ik even toegeven dat ik de trein ook mis. Mis de wekelijkse treinreizen naar Utrecht en het wachten in Den Bosch op de overstap. Het landschap, de kerkjes, schaapjes, sloten en vele tuinderijen die voorbij razen is iets typisch Nederlands wat ik hier wel mis.
5. Eierkoeken. Die hebben ze hier niet en vooral als ze net vers zijn en nog een krokante rand hebben zijn ze heerlijk. In plaats daarvan heb je wel andere lekkernijen hier. Toch is het nog even zoeken welke lekker zijn en welke niet. Marine bracht laatst iets mee dat ze op aanraden van de bakker had gekocht, maar durfde niet te zeggen dat ik het niet zo lekker vond (denk dat die bakker er vanaf moest).
6. Kraanwater. Hoe belangrijk is dat?! Gewoon je glas onder de kraan houden, de kraan open draaien en je hebt drinken, wat een uitvinding! Marine drinkt het wel, maar ik kan de chloorlucht van het water gewoon niet negeren als het water uit de kraan stroomt. In plaats daarvan pijnig ik mezelf met het wekelijks gesjouw met waterflessen van de supermarkt naar huis.
7. Stroopwafels (vooral die van de markt als ze nog warm zijn). Ook die kennen ze hier niet. Het pak wat ik van mijn vriendinnen heb gekregen, heb ik helaas al helemaal opgegeten (zonder er één aan Marine te laten proeven, shame on me!). Dus ik weet wat ik ga inslaan in de kerstvakantie om mee naar Parijs te nemen.
8. Mijn werk. Ik heb deze maand mijn laatste loon gehad en ik vind het verschrikkelijk om afhankelijk te zijn van beurzen (met andere woorden: uitkeringen!! Oeioeioei). Hoewel ik ze natuurlijk wel verdien en echt geen tijd heb om te werken, voelt het niet goed om hiervan afhankelijk te zijn en in een zekere zin te ‘profiteren’ van het geld waar andere mensen hard voor gewerkt hebben en met pijn in het hart hebben moeten afdragen aan de belasting. Sorry peepz, maar volgend jaar ga ik dubbel zo hard werken! Heb ook in september meer dan 2000,- uitgegeven. Gelukkig waren de meeste dingen wel eenmalig, maar ik hoop niet dat dat patroon aanhoudt anders ben ik snel platzak!
9. En aansluitend op punt 8. Ik mis ook mijn leuke collega’s. Zij maakten de werkdag zo veel dragelijker! Zonder deze gezelligheid zouden de werkdagen veel trager voorbijgaan. Je mist gewoon een stuk sociaal leven als je niet werkt!
10. De zondagavonden, lees: bankhangen, voor het haardvuur een boek lezen of studeren met het geluid van Studio Sport op de achtergrond (mon dieu, ik mis dus zelfs voetbal). Het enigste wat ik ABSOLUUT NIET MIS aan de zondagavond is de De Tv-show van Ivo Niehe.
11. Televisie kijken. Ik ben normaal niet zo’n tv-kijker, maar begin sommige programma's toch wel te missen. Enkele programma’s van de Nederlandse publieke omroep kan ik terugkijken maar er zijn een aantal programma’s waar Frankrijk geen rechten voor heeft om te laten zien op uitzendinggemist. Baal er enorm van dat ik De slimste mens (Vlaamse variant) niet kan volgen.
12. Mis het hardlopen langs de uitgestrekte weilanden, de geur van de natuur, de “Visvijver” en de eekhoorns/konijnen die je af en toe dan tegenkwam. No way dat je die beestjes hier kan spotten in het centrum van Parijs.
13. Mis onze ruime badkamer met alles erop en eraan (mijn badkamer hier is 2 vierkante meter waarvan de ene vierkante meter ook nog met schuin dak is). En dan mis ik vooral het bad! Voor de mensen die het niet weten, ik ben echt een bad-mens. En door 1,5 maand alleen maar te douchen met ook nog eens een douchekop die je zelf moet vasthouden, ga je de luxe van een bad toch wel missen. Dus bovenaan mijn lijst voor “Things-to-do-during-the-holiday’s” staat: uitgebreid in bad gaan met lekker veel sop, een mousserend wijntje en kaarslicht!
14. Mis de musea. Haha “ja hoor”, zullen jullie wel denken. En inderdaad er zijn er hier genoeg. Maar Nederland heeft ook een groot aantal mooie musea en ik ben vooral bang dat ik dit jaar een aantal mooie tentoonstellingen ga missen!
15. Mis de toiletten in de universiteitsgebouwen op de Drift in Utrecht (die van Kromme Nieuwegracht en Achter de Dom kunnen me gestolen worden). De toiletten van de Drift zijn de hemel in vergelijking met de toiletten hier Öö! Wat waren die schoon, en op iedere verdieping is wel een toiletruimte te vinden (volgens mij is daar ook een wet voor in Nederland). Maar dat moeten ze hier nog uitvinden; in het gebouw waar ik colleges heb, is er namelijk maar één toiletruimte (in de kelder) waar het wc-papier, de zeep, en het papier om je handen mee af te drogen altijd op is.
16. De Nederlandse radio. Hier in Frankrijk lopen ze nogal achter met de hits en sowieso moet hier een groot percentage van de muziek op de radio Frans zijn (ja daar is dan wel weer een wet voor). Maar de muziek is nooit echt up-to-date, ook als mijn huisgenootje Franse muziek luistert, is het bijna altijd Charles Aznavour, Charles Trenet, Edith Piaf en andere ouwe meuk. En als ik dan een keer Maître Gims, Black M of andere hiphop/pop opzet lacht ze me vierkant uit, want: “Dat kun je echt niet luisteren hoor, dat is voor de mensen die in de banlieu wonen!”
17. Mis humor, wat voor humor dan ook. De Fransen hebben echt hele rare humor en het gaat vaak nog te snel om het te snappen. Dus dan wordt er hier en daar gegniffeld of zelfs uitbundig gelachen, maar dan kan ik de pret niet delen omdat het allemaal te snel ging.
18. Ga sinterklaas dit jaar helaas ook missen. Aan de ene kan ben ik blij dat ik hier niet zoveel meekrijg van de zwart-piet discussie. Probeerde aan Marine uit te leggen dat er Pièrres Noirs via de cheminée naar binnen komen om “mettre des bonbons dans les chaussures”. In ruil voor “une grande carotte pour le cheval de Saint-Nicolas, ou des petits dessins”. En ik ben een heel braaf kind, dus het is toch heel zielig als ik dit jaar niets krijg? Mensen die graag voor sinterklaas of zwarte piet willen spelen; pepernoten, marsepein, suikerbeestjes, speculaaspoppen of chocoladeletters (liefst geen puur), kun je sturen naar: 12 Boulevard de Port-Royal, étage 7, Paris 75005, La France!
19. Ga carnaval 2015 ook wel missen. Het is nog heel ver weg, je sais, maar er zijn toch al mensen die er mee bezig zijn, comme moi. Zit nu al zwaar te twijfelen of ik niet een weekend naar huis ga, maar ik heb op maandag 3 hoorcolleges die ik eigenlijk niet kan missen en het stomme is net dan mijn voorjaarsvakantie een week later valt!
20. Hoewel het stokbrood en de croissantjes hier hemels zijn en de helft goedkoper dan in Nederland (0,29 voor een croissantje!) mis ik toch wel het Nederlandse brood met een lekkere dikke plak Hollandse kaas erop!
21. Oké toegegeven, mis ook wel een beetje de friet. Er zit een McDo aan de overkant, maar ben hier nog nooit geweest, want dat is toch niet zo lekker als de zelfgemaakte friet met kroket, bitterballen, of stoofvlees. MMM! Ik ga maar snel door naar de volgende anders begin ik te kwijlen!
22. Voor de mensen die nu denken dat ik hartstikke ongezond ben, ik mis ook mijn cross-trainer hoor! Helemaal kapot gaan op dat apparaat en 1000 calorieën (volgens het apparaat dan toch) verbranden in één uur. Hou niet van fitnessen in een fitnesscentrum, anders had ik het hier ook wel kunnen doen natuurlijk!
23. Mis de weegschaal. Was gewend om iedere week mezelf te wegen, maar heb hier geen weegschaal meer. Mijn zusje zei dat ik moet oppassen met het eten van stokbrood en brie, want dat gaat rechtstreeks naar je dijen! En ook heb een verslaving ontwikkeld voor chocolademelk met slagroom (heel veel slagroom), dus het zal een grote verrassing worden als ik mezelf in de kerstvakantie weer kan wegen!
24. Mis de Hollandse kost. Snert, bieten, bloemkool, witlof, andijvie, kool enz. Heb zelf maar twee pitjes dus het is moeilijk om een Hollandse maaltijd (aardappelen-groenten-vlees) klaar te maken. Gebruik wel vaak de magnetron van Marine om groenten uit blik op te warmen, maar dat is toch anders.
25. Mis mijn moedertaal! Ik vind het fijn om deze blog te schrijven, om met mijn ouders te Skypen en om de brieven van mijn oma te ontvangen. Dat zijn de enige momenten dat ik met het Nederlands bezig ben. Met andere Nederlandse Erasmus-studenten spreek ik gewoon Frans/Engels als er anderen bij zijn, dat is wel zo beleefd. Hoop niet dat ik straks terug kom als een ‘halve-analfabeet’ want ik denk de laatste tijd af en toe zelfs al in het Frans en soms kan ik niet eens meer op een Nederlands woord komen, hoe erg is dat?! Het is ook zo fijn om gewoon een taal te spreken zonder dat je hoeft na te denken of het enigszins ergens op slaat wat je zegt.
26. Mis de relaxte houding van de nuchtere Nederlanders. Hier is iedereen zo gestrest en gehaast; time = money. Rennen voor een metro omdat je anders 2 minuten moet wachten of mensen die in een restaurant zitten te dineren met een laptop erbij en zakenmannen met skates of een step omdat dat sneller gaat dan lopen. Voel me af en toe net als Lightning McQueen uit ‘Cars’ die tijdens zijn grote race terugdenkt aan het trage ritme van Radiator Springs of als Samwise Gamgee uit Lord of the Rings die de Shire mist. Ik zie het al helemaal voor me, ik ren straks in Baarle rond als een kip zonder kop en iedereen kijkt me aan alsof ik gestoord ben.
27. Ik mis de Nederlandse tentamens waarbij je gewoon antwoord moet geven op een vraag. Ben er van de week achter gekomen dat mijn tentamens bestaan uit het maken van dissertations (essays). Over minder dan twee weken heb ik mijn eerste en mag ik binnen 45 minuten een compleet essay (introductie, 3-delig middenstuk en conclusie) schrijven en redigeren. Dat is zelfs in het Nederlands een moeilijke opgave. Maar ik heb geluk, als Erasmus-student mag ik een woordenboek gebruiken! Hoera, ben ik waarschijnlijk de helft van de tijd al kwijt met het opzoeken van woorden. Ben blij dat Marine het net zo schandalig vindt als ik, zij zei dat zij normaal 6 uur krijgt om een essay te schrijven.
28. Een vaatwasmachine. Maar dat ligt gewoon aan mijn kamer en niet aan Parijs. Het is zo frustrerend om iedere dag dezelfde dingen af te wassen omdat je weet dat je ze de volgende dag weer nodig hebt. En het is zo’n nutteloos en oneindig proces. Je gaat wel 3x nadenken voordat je een nieuw glas pakt. Lui? Kan zijn, maar het kost een hoop tijd om af te wassen en het is alleen leuk als je het met z’n tweeën kunt doen. Ben misschien wel een varken, maar ik eet af en toe gewoon uit de pan, waarom zou je ook een bord vuilmaken als je het net zo goed uit de pan kan eten? Hahaha
29. Bij de oma’s op bezoek gaan. Mis de gezelligheid, de warmte (en dan doel ik op de temperatuur), de lekkere koekjes en de tv die altijd veel te hard staat. Zie af een toe een oudje op straat lopen, maar ik vraag me echt af hoe ze hier kunnen overleven. Als je al als normale volwassene hier ‘gezakrolt’ of mishandeld wordt, wat doen ze dan wel niet met de oudjes?
30. Mis het afluisteren van gesprekken in de collegezalen/metro/op straat of waar dan ook. Ik kan het hier niet meer! Ik vang alleen maar flarden van gesprekken op en ik zal er nooit achter komen wat Pièrre nu weer verkeerd heeft gedaan of waarom Sophie precies boos was op haar vriendin. Blijven oefenen…
31. Mis de stevige Hollandse mannen waar ik het al eerder over had. Kom wel steeds meer Franse jongens tegen die een beetje in de richting komen, maar ze zijn toch niet helemaal hetzelfde.
32. Mis de Playstation. Oké, nu wordt het echt erg! Mis vooral de schietspelletjes en het feit dat je jezelf even kunt amuseren, kunt relaxen. Heb alleen een stok kaarten hier, maar heb nog niet eens de tijd kunnen vinden om eenzaam te gaan patiencen.
33. Mis de lege straten, de verlatenheid als je ’s nachts na het stappen in de kou naar huis toe fietst. Hier lopen altijd zoveel mensen rond, maakt niet uit welk tijdstip het is. Je bent nooit alleen (en dat is hier maar goed ook natuurlijk). Maar wie houdt er nu niet van een dorp waar je ’s nachts midden over de weg kunt lopen omdat er toch in geen mijlen een auto te bekennen is?
34. Mis de sterren en de maan die door de grote hoeveelheid licht niet te zien zijn. Had nooit gedacht dat ik zoiets banaals zou missen, maar ik denk dat ik straks in de kerstvakantie eindeloos naar buiten ga staren.
35. Mis een dagje niksen. Alle dagen zijn zo volgepland en als er niets op de planning staat is er altijd wel iets aan de studie te doen, même le dimanche. De prof wenste ons vandaag een fijne herfstvakantie, maar gaf tegelijkertijd wel twee boeken op die we konden lezen.
36. Mis de kleinschaligheid. Natuurlijk zijn al die grootse gebouwen, weidse parken en brede boulevards heel prachtig. Maar klein is ook fijn! Mijn straat is ruim een kilometer en het duurt een uur voordat ik aan de rand van Parijs ben met de metro, dus dat wil toch wel iets zeggen. Mis ook de schattige, kleine huisjes in de Nederlandse steden, maar Baron Haussmann hield daar niet zo van.
37. Mis de feestjes en de stapavonden. Vind het echt heel jammer dat ik niet bij de feestjes van vrienden kan zijn die ongetwijfeld weer mooie herinneringen op zouden leveren! Gelukkig staan daar hele leuke feestjes en soirées in Parijs tegenover.
38. Mis de Nederlandse ‘hier-kan-en-mag-alles-cultuur’. Wij zijn zo’n vrij land en hebben zo’n ruime blik. Fransen kijken nogal naar zichzelf. In de collegezalen gaat het bijna alleen maar over Franse kunstenaars en Franse denkers, de boeken die aanbevolen worden zijn door Franse mensen geschreven en alles wordt nagesynchroniseerd of vertaald. Ben blij dat wij zo ruimdenkend zijn en ons op deze manier meer kunnen ontwikkelen.
39. Mis het steenkolenengels van de Nederlanders, wat nog altijd 10x beter is dan het onverstaanbare Engels van de Fransen. En zelfs sommige studenten kunnen niet eens Engels. Op de wc-deuren zie ik dat de meest basale zinnen fout geschreven worden, zoals: ‘He does likes me’ en ‘I likes you drawing’. En net had toevallig Marine het over een Amerikaanse actrice, maar ik wist totaal niet wie ze nu bedoelde omdat ze het met zo’n zwaar accent zei.
40. Mis het over straat lopen en stiekem naar binnen kijken bij mensen. Vooral nu het ’s avonds steeds eerder donker wordt, mis ik de gezellige huiskamers waar je stiekem naar binnen kunt kijken als de gordijnen nog niet dicht zijn gedaan.
41. Mis de moderne professor-studentrelatie zoals ik al in mijn eerdere blogs heb aangegeven. Ik hou niet zo van dat superieure gedoe en dat vousvoyeren hoeft voor mij ook niet zo.
42. Mis het om een keer goed zat te zijn. Ten eerste is dat moeilijk omdat ik altijd alleen naar huis moet, en het is niet verstandig om in je eentje ’s nachts door Parijs te reizen als je ook nog eens zat bent en ten tweede is het uitgaan hier redelijk duur dus na 30,- euro (6 glaasjes wijn) ben je wel klaar voor een avond. Had nooit gedacht dat ik ooit nog zou gaan ‘indrinken’, maar dat is hier vrij noodzakelijk!
43. Ik mis jou. Ja jij! Ik wilde in deze blog geen namen noemen, want dan zou ik iedereen kunnen opnoemen. Maar jij maakte mijn leven thuis om wat voor reden dan ook compleet. De stukjes die ik thuis heb moeten achterlaten veroorzaken hier een gat, dat gelukkig opgevuld wordt met nieuwe ervaringen en nieuwe vrienden. En ik vergeet alles wat ik mis als ik ’s avonds in het hartje van Parijs rondloop. Ik weet zeker dat ik de dingen in Parijs net zo hard ga missen als de dingen die ik nu van thuis mis. Maar zo ver is het nog lang niet! Dus voor nu: genieten van de tijd die ik hier mag doorbrengen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 857
Totaal aantal bezoekers 173112

Voorgaande reizen:

05 Juni 2021 - 12 Juni 2021

Omdat het kan

25 April 2017 - 30 Augustus 2019

Rachelle naar het einde van de wereld

14 Juni 2018 - 06 Juli 2018

Trans-Mongolian Adventure

13 Maart 2018 - 21 Maart 2018

DUSHI CURAÇAO

03 April 2017 - 16 April 2017

Jordanië

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Partir pour Paris

Landen bezocht: