Adventure Time - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu Adventure Time - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu

Adventure Time

Door: Rachelle van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

02 Juni 2015 | Frankrijk, Parijs

Misschien een aparte titel, want ik ben al negen maanden op avontuur maar dat ging er toch net iets anders aan toe dan deze laatste maand waarin ik op elke dag een of meerdere avonturen ga beleven. Het weekje thuis in Baarle ging weer razendsnel voorbij en voor ik het wist was ik terug onderweg naar Parijs om nog van de laatste vier weken te genieten. Emiel, een vriend van mij ging mee en samen hebben we vier dagen veel dingen gezien en bezocht.

Vrijdagmiddag hebben we na aankomst een rondje gelopen door Parijs. Via de Jardin des Plantes zijn we richting de Seine gelopen waar we een beeldentuin ontdekten met verschillende moderne sculpturen. Vanaf daar zijn we naar de Notre Dame gelopen waar Emiel schrok van de enorme wachtrij, maar die loopt altijd vrij snel door dus we zijn toch nog even naar binnen gegaan. Vervolgens zijn we via de altijd ambiancevolle wijk ‘Quartier Latin’ langs de Sorbonne en het Panthéon naar de Jardin du Luxembourg gelopen. Toen begonnen onze magen te knorren en daarom zijn we vanaf daar naar een Italiaans restaurant bij mij in de buurt gelopen waar we hebben genoten van bruschetta, pasta, pizza en een rood mousserend wijntje. ’s Avonds zijn we met de metro richting de Eiffeltoren gegaan. Twee haltes voor onze uitstapplaats kreeg de metro echter een ‘coup de courant’ (stroomonderbreking) en ik hoorde een Nederlands groepje dat achter ons zat zeggen dat ze hadden verstaan dat er een koe op het spoor stond, wat een vrij onlogische verklaring is voor het feit dat de metro niet meer verder reed. Enfin, we moesten allemaal uitstappen en toen zijn we maar richting de Eiffeltoren gelopen. Eerst hebben we nog een tussenstop gemaakt bij pont Bir-Hakeim (de Inception-brug) en Île aux Cygnes waar een kleinere versie van het Vrijheidsbeeld staat zodat we nog een aantal mensen konden foppen door te zeggen dat we in NY waren. Daarna naar de Eiffeltoren gelopen waar een enorme tennisbal aan bungelde vanwege Roland Garros. En tenslotte zijn we nog langs Palais de Tokyo gelopen (een museum voor hedendaagse kunst) en hebben we de metro naar huis gepakt.

Zaterdagochtend zijn we naar de tentoonstelling Icônes Américaines gegaan in het Grand Palais wat ik een redelijk goede maar helaas kleine tentoonstelling vond. Het leuke aan de metro die je moet nemen om bij het Grand Palais te komen is dat deze automatisch rijdt, dus als je hier voorin gaat staan kun je door de tunnel kijken. Verder had ik die ochtend nogal pech want het schoot in mijn rug (voel me echt héél erg bejaard nu) en ik liet mijn telefoon in het water vallen! Meteen zo veel mogelijk laten drogen natuurlijk en gelukkig doet-ie het nu voor 90% weer. Daarna zijn we de straat overgestoken en naar het Petit Palais gegaan wat helemaal niet zo petit is, want daar waren we veel langer binnen dan het Grand Palais. Wel is het altijd gratis, dus als je geen zin hebt om meteen de gehele collectie te zien kun je altijd nog een keertje een andere dag teruggaan. Toen hebben we geluncht in een parkje aan de Champs-Elysées, waar ineens vier heldhaftige politieagenten op hun schattige witte scootertjes korte metten maakten met een groep vrouwelijke zwendelaars die toeristen oplichten door te doen alsof ze doofstom zijn. Na deze sensatie zijn we door de Jardin des Tuileries naar het Louvre gelopen om de beide piramides te spotten. De ene boven de grond en de andere eronder. Omdat het die dag ook heel mooi weer was besloten we om ook meteen naar Père-Lachaise te gaan om de graven van Jim Morisson en Edith Piaf op te zoeken. Er liggen nog heel veel andere bekende kunstenaars, dichters, schrijvers en wetenschappers, maar als je ze allemaal wilt zien kun je er gerust een hele middag voor uittrekken en daar hadden we geen tijd voor. Er is ook veel hoogteverschil op deze begraafplaats en er staan vrij veel bomen, dus door al het geklim en geklauter leek het vrij avontuurlijk. Daarna zijn we naar Square de la Roquette gegaan, een klein parkje in de buurt waar we ons vieruurtje wilden nuttigen, maar toen we er net een kwartiertje zaten moest het park om een of andere mysterieuze reden ontruimd worden! ’s Avonds zijn we Sushi gaan eten in een restaurant bij mij in de buurt. Het was verder niets bijzonders, maar het was wel apart dat ze maki met foie gras hadden en dat moesten we eigenlijk toch wel proberen (ik vond het echt niet lekker en ging bijna over mijn nek maar dat terzijde). Daarna hebben we een bus naar Pont Neuf gepakt en hebben we op Square du Vert-Galant (een pleintje op het uiteinde van het eiland in de Seine) tot in de kleine uurtjes wijntjes gedronken met de Franse jeugd om ons heen.

Op zondag zijn we naar Musée des Arts décoratifs gegaan. Het is vlakbij het Louvre en ook een goed alternatief voor dit museum als je meer houdt van artistieke gebruiksvoorwerpen (meubels, vazen, sierraden en zelfs speelgoed!). Het was er erg rustig wat ik altijd heel prettig vind. En er was een interessante expositie over ‘mutations’ waarin oudere kunstvoorwerpen en kunsttechnieken gecombineerd werden met decoratieve kunst anno 2015.
Daarna zijn we naar de St. Eustache gegaan in hartje Parijs de kerk kan wel een restauratiebeurtje gebruiken en verder is het voor de jeugd onmogelijk om op het plein om de kerk heen te vertoeven. Er zijn namelijk hele hoge pieptonen die als doel hebben de hangjongeren weg te jagen. Toen zijn we richting Centre Pompidou gelopen en hebben we iets lekkers (ik een wafel met slagroom jamjam!) gegeten bij de Strawinsky fontein. Een fontein waarin door verschillende moderne kunstschepsels water wordt gespoten. Na deze lekkere lunch zijn we naar de Tour Jean sans Peur gegaan, een middeleeuwse toren in het hartje van Parijs. Deze hebben we beklommen en iedere etage was er iets te lezen over de gebruiken en tradities in de Middeleeuwen (wel alleen maar in het Frans dus geen aanrader voor mensen die geen Frans kunnen). Toen zijn we naar een andere bekende toren in de buurt gelopen ‘Tour Saint Jacques’, dat is een klokkentoren en het enige restant van een kerk die afgebroken is. Deed me een beetje aan de dom van Utrecht denken, hoewel daar natuurlijk nog wel een deel van de kerk overeind staat. Toen zijn we via Hôtel de Ville en de Notre Dame richting huis gelopen en hebben we nog een tussenstop gemaakt bij Arènes de Lutèce (het amfitheater). ’s Avonds hebben we lekker Grieks gegeten in het restaurant La Crète, een Grieks restaurant in rue Mouffetard (een supergezellige wijk bij mij in de buurt) dat gerund wordt door mensen die afkomstig zijn van Kreta. We hebben ons verwend met een heerlijke tzatziki en een mixed grill en na het toetje (bananensplit/chocolademousse) uiteraard nog een ouzootje achterover geslagen. Daarna hebben we bij mij thuis nog wat rode wijntjes gedronken.

Maandag zijn we naar Giverny gegaan. Dat is een plaatsje waar mijn favoriete impressionistische schilder Claude Monet heeft gewoond en het ligt op een uur rijden van Parijs. Het deed deugd om na zo’n druk weekend in Parijs even op adem te komen op het platteland dat bestond uit uitgestrekte weiden en omringd werd door een heuvelachtig landschap. We zijn nog een paar keer de Seine overgestoken toen we ernaartoe reden. In dit plaatsje bezochten we het huis van Monet en de schitterende tuin die hij stukje bij beetje helemaal zelf heeft aangelegd. Je komt binnen via de museumshop die gevestigd is in zijn voormalige atelier met een glazen dak, hier heeft hij de enorme schilderijen ‘Nymphéas-schilderijen’ geschilderd die je kunt bewonderen in onder andere Musée de l’Orangerie en Musée Marmottan Monet. We hebben eerst het huis van Monet bezocht. Dit hing vol met enkele kopieën van impressionistische schilderijen en vooral veel Japanse prenten (want Monet was erg fan van de Japanse kunstenaars zoals Hokusai). Daarna zijn we de tuin gaan bewonderen met de beroemde Japanse brug die over zijn vijver loopt. Het was echt geweldig. Als je een dagje Parijs uit wilt en je hebt geen zin in Disneyland of Versailles (of je bent er al geweest), dan is dit echt een aanrader! Daarna hebben we nog even rondgesnuffeld in de museumshop en ik kon het natuurlijk weer niet laten om een aantal boeken en kaartjes te kopen. Emiel heeft me toen na een hele toeristische route waarbij we met de auto langs alle drukke punten van Parijs reden (La Défense, Arc de Triomphe, Grand Palais, Louvre, Boulevard St. Germain) afgezet bij mij thuis en is toen zelf naar huis gereden. Het was echt een topweekend!

Voor deze week staan er ook nog genoeg leuke dingen op de planning. Ga nog naar een museum met mijn Zuid-Amerikaanse vrienden en daarna op stap. Het wordt ook supermooi weer dus voor de rest ga ik lekker luieren in een park met mijn snoet in de zon. Vrijdag komen mijn vriendinnen uit Breda heb er echt zin in en we gaan er een onvergetelijk weekend van maken! :) En volgende week komt mijn lieve zus op bezoek. Dus nog genoeg leuke dingen in het verschiet!

Helaas vertrekt mijn huisgenootje al over 10 dagen, dus dat is wel jammer! Haar ouders komen haar ophalen, dus waarschijnlijk ga ik dan nog wat leuke dingen met ze doen. Ik heb ook al twee nieuwe meisjes van de 6e verdieping ontmoet. Eén ervan komt 2 weekjes in Marine's kamer wonen omdat de kamer op de 6e verdieping nog niet vrij is. Ze lijken me echt aardig, alleen jammer dat ik nog maar 3 weken heb om ze beter te leren kennen en leuke dingen met ze te gaan doen.

Zo dat was het weer voor nu. Ik hoop dat in Nederland/België ook alles goed gaat en ik hoop dat het daar onderhand ook eens mooi weer gaat worden zodat ik ook lekker van het mooie weer kan genieten als ik straks terug thuis ben! :)

Dikke Bisous,

Rachelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 172940

Voorgaande reizen:

05 Juni 2021 - 12 Juni 2021

Omdat het kan

25 April 2017 - 30 Augustus 2019

Rachelle naar het einde van de wereld

14 Juni 2018 - 06 Juli 2018

Trans-Mongolian Adventure

13 Maart 2018 - 21 Maart 2018

DUSHI CURAÇAO

03 April 2017 - 16 April 2017

Jordanië

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Partir pour Paris

Landen bezocht: