De 21e dag in 12 vragen en antwoorden - Reisverslag uit Arcy-sur-Cure, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu De 21e dag in 12 vragen en antwoorden - Reisverslag uit Arcy-sur-Cure, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu

De 21e dag in 12 vragen en antwoorden

Door: Rachelle van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

14 Mei 2017 | Frankrijk, Arcy-sur-Cure

Omdat ik niet heel veel speciale dingen te vertellen heb over vandaag en om toch op de een of andere manier een blog te schrijven die jullie interesse wekt, bij deze een interview met mijzelf. En omdat 21 vragen echt te veel waren, heb ik het maar omgedraaid naar 12, want het is eigenlijk al lang bedtijd voor mij!

1. Wat heb je vandaag gegeten?
Naast wandelen is eten natuurlijk ook een grote hobby van mij. Bij de bakker kocht ik anderhalf stokbrood en een croissant om de dag door te komen. 3/4 stokbrood at ik als ontbijt met abrikozenjam en nutella, het overige belegde ik voor de lunch met camembert. 's Middags in de heerlijke zon at ik deze broodjes en een manderijntje. Toen ik op mijn slaapplaats aankwam kreeg ik twee glazen sinaasappelsap en 2 cakejes! 's Avonds kreeg ik een 3-gangen dinertje bestaande uit een halve Cantaloupe meloen, een kippenpoot met een ratatouille van courgette, pompoen, aardappelen, worteltjes, ui en tomaat. En appeltaart als toetje. Ohja, en een paar glaasjes rode wijn om dat allemaal weg te spoelen! Ik merk dat ik snoepjes mis om onderweg van te eten dus die ga ik morgen zoeken.

2. Hoe was de route?
Ik liep van St. Cyr les Colons naar Arcy sur Cure. Mooie open vlaktes maar ook kleine stukjes door het bos. Niet compleet de St. Jacobsroute gevolgd, maar desalniettemin een hele fijne route met heel veel rust.

3. Waarom loop je eigenlijk in een rechte lijn naar beneden?
Dat heeft te maken met de St. Jacobsroute. Van Rocroi naar Vézelay kun je namelijk de ' Via campaniensis' volgen, een eeuwenoude route. De mensen zijn hier gewend aan pelgrims en je wordt dan vaak ook hartelijk ontvangen. Het hoogtepunt is natuurlijk de aankomst in Vézelay (morgen al!) Hierna volgt de 'Via Lemovicensis' waarvan ik de zuidelijke variant (via Nevers) zal pakken.

4. Waarom heb je geen wandelstokken?
Die vraag werd mij vorige week dagelijks gesteld bij de verblijfplaatsen.
'Normaal hebben alle Nederlanders die hier komen wandelstokken, maar jij niet!' Nee, ik niet. Ik zie er het nut nog niet zo van in. Aan de meeste pelgrims vraag ik wel altijd of ze echt handig zijn, waarop ik wisselende antwoorden krijg. Als iedereen nu laaiend enthousiast zou zijn, zou ik me er misschien ook aan wagen. Maar het gaat tot nu toe nog prima zonder.

5. Hoe zwaar weegt je rugzak?
Serieus geen idee. Ik heb hem niet gewogen voordat ik ging. Ik was bang dat als ik het aantal kilo's zou weten, dat ding nog zwaarder zou wegen. Het zal tussen de 10 en de 15 kilo zitten. Na 3 weken ben ik wel aan het gewicht gewend, ik voel hem nauwelijks zitten! Toch ga ik morgen een paar spulletjes terugsturen naar huis. Dan heb ik meer ruimte voor andere dingen zoals eten en drinken.

6. Wat vond je leuk aan vandaag?
Alle geuren die ik rook. Een heel geurenpalet kwam voorbij! Het zand hier is heel licht en dat rook erg naar strandzand. Verder dor gras en graan, de geur van naaldbomen. (En al die krekels die je dan hoort!) En daarnaast ook nog de geur van zonnebrand naast al die fijne natuurlijke geuren ook een van mijn favoriete geurtjes. Want als je zonnebrand nodig hebt, is er ook ZON! Het was echt prachtig weer vandaag en ik ben behoorlijk bruin geworden. De witte streepjes op mijn voorhoofd van het fronsen zijn al bijna weg!

7. Wat was minder leuk?
Ik heb niet echt van mijn uitslaapdag kunnen genieten. Voor de eerste keer toch wel echt slecht geslapen. ik droomde dat Nederland het Eurovisiesongfestival had gewonnen. Ja, wie kan dan nog wel goed slapen? En het bed was te klein dus mijn pijnlijke voeten lagen op de houten rand tenzij ik in een foetushouding zou liggen natuurlijk. Maar zo ben ik helaas niet. Het liefst lig ik als een zeester in bed. Ook de reden waarom ik een hekel heb aan slaapzakken. Dat geeft mijn benen een enorm claustrofobisch gevoel. En dan heb ik THANK GOD nog niet eens zo'n mummieslaapzak, dat zijn de ergste!

8. Waarom doe je de camino?
Dat is eigenlijk een hele persoonlijke vraag, die ik als hij gevraagd wordt vaak beantwoord met de verschillende motieven die ik heb: fysiek, mentaal, religieus, spiritueel etc. Maar dat blijft op dit moment nog altijd heel oppervlakkig.

9. Mis je thuis?
Sorry, maar nee. Zelfs op de zware dagen van 40km of al de dagen met blaren, of de dagen dat ik geen slaapplek kan vinden heb ik nog nooit naar huis verlangd.

10. Wat is het eerste dat je gaat doen als je terug bent?
Daar denk ik nog niet over na, dat is nog zo ver weg. Durf zelfs nog niet eens over Spanje na te denken, dat duurt nog zeker een maand.

11. Wat heb je al geleerd?
Een aantal hele praktische dingen: dat je bijvoorbeeld op ieder Frans kerkhof drinkwater kunt tappen. Dat je je creativiteit kunt gebruiken als je een bepaald voorwerp niet bij je hebt. Ook dat je je camino continu moet plannen, ik heb al heel wat secretariële skills ontwikkeld. En dat je op tijd naar bed moet gaan als je fit wilt zijn de volgende ochtend.

12. Welk voorwerp mis je in je backpack?
Op dit moment geen. Natuurlijk mis ik mijn reisföhn, maar ik kan ook heus wel leven zonder. Vanaf morgen heb ik ook geen dichte schoenen meer buiten mijn wandelschoenen, want mijn sportschoenen stuur ik naar huis. Ik vraag me af of ik ze toch liever mij me wil houden, maar ik draag ze nauwelijks. 2 items die niet terug gaan maar die ik eigenlijk nog niet gebruikt heb zijn: mijn bikiini (hierover kan niet gediscusieerd worden) en een heel dun sportjackje dat (denk ik) in Spanje heel goed van pas zal komen.

Mochten er nog vragen zijn, ik beantwoord ze met plezier.


Rachelle

  • 18 Mei 2017 - 13:55

    Karolien :

    Hoi Rachelle,
    Het interview met jezelf kan zo in een tijdschrift.
    Hier is mijn lezersvraag:
    Zie je langs de camino ook af en toe van die 'eeuwenoude' kapelletjes staan?
    Het antwoord lezen we wel in één van je volgende reisverslagen.
    Heb een mooie dag!

  • 21 Mei 2017 - 18:25

    Karolien:

    (foto 3) Dat bedevaartkerkje ligt daar prachtig... Ja, ik bedoelde ook die kleinere kapelletjes, en wegkruisen zoals je ondertussen verduidelijkte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 172926

Voorgaande reizen:

05 Juni 2021 - 12 Juni 2021

Omdat het kan

25 April 2017 - 30 Augustus 2019

Rachelle naar het einde van de wereld

14 Juni 2018 - 06 Juli 2018

Trans-Mongolian Adventure

13 Maart 2018 - 21 Maart 2018

DUSHI CURAÇAO

03 April 2017 - 16 April 2017

Jordanië

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Partir pour Paris

Landen bezocht: