Zat naar bed - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu Zat naar bed - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu

Zat naar bed

Door: Rachelle van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

15 Mei 2017 | Frankrijk, Vézelay

Het ontbijt duurde vanochtend een uur, terwijl ik niet eens zoveel gegeten had. De mevrouw bij wie ik sliep in Arcy sur Cure was zelf ook ooit naar Santiago gelopen en had zóveel te vertellen, op een gegeven moment werd het net iets té spiritueel voor mij op de vroege morgen.

Om 9u vertrok ik met maar 20km op de planning naar Vézelay. Na zo' n 15km heerlijk in stilte door de fantastische natuur gelopen te hebben was het tijd voor een pauze. Met uitzicht op de basiliek van Vézelay uiteraard en in de zon. Dus broekje iets omhoog geschoven, schoenen en sokken uit en bruin worden maar! Ondertussen voor secretaresse gespeeld en wat mensen gebeld, en na 4 telefoontjes had ik al 4 slaapplaatsen gescoord! Ik moest zo lachen toen ik het bericht van het antwoordapparaat van een man hoorde toen er niet werd opgenomen. Hij had zijn boodschap ingezongen en had er een compleet verhaal bij!

Omdat alle winkels vandaag wéér dicht waren had ik als lunch: 1 mandarijn, 1 appel, 1/2 pot Nutella, 1/2 zakje cashewnootjes. De nootjes sopte ik in de gesmolten Nutella, wat smaakte dat goed! Eerst wilde ik niet de hele pot leeg eten omdat er nog teveel in zat maar uiteindelijk heb ik er een paar keer mijn vingers doorheen gehaald en was ie op! Henk zou me echt hebben uitgelachen, ik zat helemaal onder de chocopasta!

Na dit intermezzo mijn weg vervolgd. Het was echt heel fijn dat ik niet ver meer hoefde en de enorm steile klim die ik verwacht had bleek niet zo heel steil te zijn en was ook nog grotendeels in de schaduw. Nog even oponthoud gehad toen er plots 2 paarden op mijn onverharde weg stonden. En toen stond ik ineens, POEF, voor de basiliek van VÉZELAY dames en heren! Wat is dat toch weer een fijn moment als je finisht. Het is al de 22e keer, maar het blijft fijn voelen, en vandaag was toch wel extra speciaal.

Ik bezocht de romaanse basiliek Sainte Marie-Madeleine. Gerestaureerd in de 19e eeuw door de architect Viollet-le-Duc, die ik niet volledig steun wat betreft zijn visie op restaureren, maar laten we het daar maar niet over hebben. Daarna ging ik naar de grote vlakte die achter de kathedraal lag. Daar had je een fantastisch en oneindig uitzicht op de omgeving van Vézelay. Oh, la la, zó mooi. Op dat moment miste ik wel iemand om dat mee te delen.
In een winkeltje vond ik nog een mooi armbandje, ik was al een tijdje op zoek naar een caminoarmbandje en deze vond ik perfect! (Zie foto).

Daarna heb ik me aangemeld bij de pelgrimsverblijfplaats Centre Sainte Madeleine, een supermooi en netjes onderkomen. Boodschapjes gedaan in een hele dure minimarket en mezelf getrakteerd (zoals traditie) op een biertje. Dit maal desperados en die steeg behoorlijk naar mijn hoofd na die 'uitgebreide' lunch. Ik zwierf nog even door het pittoreske stadje dat zulke schattige boetiekjes en kunstgaleriën heeft.

Daarna heb ik gekookt en kennis gemaakt met de vele andere pelgrims die zijn aangekomen. Vooral veel Duitsers, en ik merk dat mijn Duits ergens ver in een donker hoekje zit verstopt. Ik hoop dat het een dezer dagen nog tevoorschijn komt. Op het binnenplein heb ik een heerlijke (al zeg ik het zelf) pasta gegeten en ik had een klein flesje rode wijn voor mezelf (die nu al op is) en ook nog een Camembert die nu ook al voor de helft verdwenen is!
Even later kwamen er twee Franse pelgrims mij vergezellen die de route in etappes doen. Net kwam er een (aardige, ja die bestaan ook!) Parisienne bij me zitten dus ik ga zo even socializen.

Morgen gaat de wekker om 6u, want om 7u worden we verwacht bij het ochtengebed (en ik krijg een zegen voor de rest van de route, hoe vet is dat?!). Daarna is het 36km even verstand op 0 en lopen tot mijn slaapplaats in Corbigny. Op de een of andere manier vind ik het raar en een beetje eng om aan een nieuwe route te beginnen.

Vandaag was trouwens ook de eerste dag dat ik écht heb nagedacht. Het onderwerp dat me al een tijdje dwars zit is 'social media'. Hoewel ik er flink aan meedeed vind ik het toch wel tijdverspilling en voegt het niets toe op dit moment, net als alle spullen die ik terug naar huis heb gestuurd vind ik ze overbodig. Ik heb daarom besloten ze te verwijderen. Ben ik nu al een hardcore pelgrim?

Bonne nuit!

Rachelle

P.s. ik word nu al lekgeprikt door alle muggen hier. Hoop dat ze zat worden van al dat alcohol in mijn bloed. Ik ga in ieder geval zat naar bed!

  • 15 Mei 2017 - 23:39

    Henk:

    Voor je verjaardag krijg je een lepeltje
    Weegt niet veel en kan altijd mee
    Ik ben wel jaloers op je
    En geniet van je verslagen
    Succes met je nieuwe doel en blijf genieten
    Groet henk


  • 16 Mei 2017 - 14:05

    Jose:

    Hoi,

    Hier ben ik weer, effe een druk weekend gehad. Ook wij hadden een 24 uurs wandeling door baarle. Samenloop voor hoop was neer gestreken in ons dorp, waar wij ook weer aan mee hebben gedaan met ons clubje. Nou was ons rondje maar 900 meter, maar we werden ingedeeld voor een uur. Jullie ma heeft uiteraard meer gelopen voor alvast te oefenen als ze de wandel 4 daagse in Nijmegen gaat doen.(we hebben meer dan 40.000 euro opgehaald)
    Volgende week hebben we grote plannen, dan gaan we de A4D meedoen, en jawel 20km per dag.
    Was weer leuk om te lezen en ik merkte al dat je niet meer op Facebook zat, ik kon je niet meer traceren.
    Gelukkig heb ik je weer gevonden.
    De dag van te voren met 12 vragen , heel leuk om te lezen wat jij doet/ beleefd .Ik had nog een vraag (deze mocht ik vragen las ik) waarom ben je rechtsom parijs gegaan en niet via de zee zal ik maar zeggen?
    Is dit de meest begaanbare route? Ik zou denken aan de zee zijde is het vlakker, of zie ik dat fout ?
    Je vond het jammer dat je vreugde niet met iemand kon delen, nou neem er een foto van en laat ons meegenieten.(deze foto's zijn ook weer leuk om te zien) Je begint meer op jullie pa te lijken ;-) Mooi armbandje trouwens ,
    Wat gaat het snel zeg, als ik op het kaartje druk. Nu de natuurpark in, veel succes en wandel ze met zin.
    Jose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 173112

Voorgaande reizen:

05 Juni 2021 - 12 Juni 2021

Omdat het kan

25 April 2017 - 30 Augustus 2019

Rachelle naar het einde van de wereld

14 Juni 2018 - 06 Juli 2018

Trans-Mongolian Adventure

13 Maart 2018 - 21 Maart 2018

DUSHI CURAÇAO

03 April 2017 - 16 April 2017

Jordanië

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Partir pour Paris

Landen bezocht: