Puur genieten - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu Puur genieten - Reisverslag uit Givet, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu

Puur genieten

Door: Rachelle van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

29 April 2017 | Frankrijk, Givet

Vandaag was puur genieten! Al heel vroeg werd ik van de kou wakker in de Abdij van Leffe, en misschien ook wel omdat ik geen kussen had (opblaaskussentje ook achtergelaten in Leuven). Desalniettemin had ik heel veel zin in de dag, want: EINDELIJK EENS MINDER DAN 30 KM!! Om 8uur samen met de 4 mannen uit het noorden ontbeten. Normaal ben ik niet zo'n ontbijter maar vanochtend wel 5 boterhammen op en 2 kopjes koffie. Toen kwam hoofdbroeder Bruno (een fantastische oude man!) om een stempel te zetten in onze pelgrimspaspoorten. Dit was al mijn tweede stempel! (Was jullie helemaal vergeten te vertellen dat ik er in Enines ook een heb gehad, nouja zeg!).

Toen moest ik op pad voor een powerbank, want zonder telefoon ben ik nergens (heel slecht ik weet het, maar al die routeboekjes zijn veel te zwaar!). Ik zag dat er een carrefour was een eindje verderop maar dat was wel een leuke klim van een half uur. Toen ik op de helft nog zag hoe lang het nog lopen was baalde ik enorm, maar terug gaan kon ik niet want ik moest en zou zo'n ding vinden. Gelukkig kon ik er daar een kopen en gelijk maar een fles water gekocht, want mijn bidon was leeg. Ook merkte ik dat ik de afgelopen dagen veel te weinig dronk en nu ik met de fles in mijn hand liep dronk ik veel sneller (mijn bidon in mijn backpack zit nog steeds vol). De powerbank is nog aan het opladen (al 3 uur) maar er gebeurt nog niet veel. Hoop dat ie het wel doet!

Ik was blij toen ik eindelijk weer op de route was. Nog maar 24 km naar Givet dacht ik. En de zon scheen heerlijk in m'n gezicht! De ochtend bijna alleen maar langs N-wegen gelopen waar de auto's voorbij scheurden. Dat was niet zo fijn en vooral heel goed opletten. Ik hoopte te kunnen pauzeren in het enige dorpje dat ik vandaag zou tegenkomen (Onhaye), maar daar was alles dicht. En ik moest eigenlijk ook wel heel nodig naar de WC. Maar overal weiland, en ik had geen zin om ergens aan te bellen. Ik bidde (serieus) tot de heilige St. Jacob of hij niet over een paar kilometer mij kon verblijden met een struikje of een klein bos. En wonder boven wonder doemde er een paar kilometer later een stukje bos op. Aantal keer wildplassen: 1. En dan is eindelijk de WC-rol die ik heb meegenomen ook ergens goed voor.
Onderweg heb ik voornamelijk veel nieuwe koeienvriendjes en hondenvriendjes gemaakt maar mensen ben ik niet veel tegengekomen.

Toen ik over de helft was even gepauzeerd en na de pauze kon ik al veel beter lopen dan de andere dagen. Kon in ieder geval al mijn benen strekken zonder dat het zeer deed. Mijn weg vervolgd en toen moest ik een keuze maken of ik weer langs een N-weg zou lopen met vlammende auto's of dat ik de RAVeL een stuk zou volgen. Dit laatste was wel een paar kilometer om maar ik zei DIKKE DOEI N96 (of hoe die ook heette) en ik zocht de rust van de RAVeL op. Heerlijk een kilometer of 8 in complete rust gelopen. Toen ik aan het einde van de RAVeL nog 4 kilometer naar mijn slaapplaats moest ben ik eerst nog gaan uitrusten op een bankje. Er kwam een Hollands koppel aan dat mij al eerder mank had zien lopen - dat zeiden ze. Ze waren heel benieuwd naar mijn camino en vooral de praktische dingen als: waar slaap je, hoe regel je dat, wat is je route, hoe lang wil je erover doen etc. Ze wensten me succes en ik begon aan mijn laatste kilometers naar het hele mooie Franse en vooral groene dorpje Givet (in FRANKRIJK!!). (Maar toch weer meer gelopen dan 30, morgen gaat het wel lukken!)

Ik slaap in een refuge voor pelgrims (3e stempel op de kaart), maar ben de enige deze avond dus ik heb alles lekker uitgebreid kunnen doen. Eerst uitgebreid gedoucht, toen uitgebreid alle kleding in een handwasje gedaan. Het was wel handiger geweest als er iemand bij was die alvast aan het eten kon beginnen want ik had best wel honger, maar die was er dus niet, eigen schuld dan had ik maar niet alleen moeten gaan! Nadat alle kleren buiten hingen te drogen ben ik wat boodschapjes gaan halen (in een korte broek, een windjack en teenslippers, 100 punten voor een fashionflater maar I don't care). Ik maak een pasta en heb ook een klein flesje rode wijn gekocht om te vieren dat ik België door ben. Volgens mij is ie eigenlijk om mee te koken, maar hij smaakt prima en wijn is wijn. Aantal alcoholische consumpties: 3. Ik heb trouwens ook maar een Franse sim-kaart gekocht, dat leek me wel handig! Minder handig is dat ik op dit moment nog geen schaar heb om dat pakket mee open te knippen (maar dat is op het volgende adres vast te regelen) en nog minder handig is dat ik mijn telefoon met een ieniemienie metalen staafje moet open maken om de simkaart te wisselen. Potverdikke toch. Maar daar zal vast ook wel een oplossing voor zijn? De spaghetti is al te dik, dat heb ik in ieder geval al geprobeerd.

Op dit moment staat het eten lekker te pruttelen (de elektrische pitjes zijn niet zo snel, maar ik heb alle tijd). Drink een wijntje, schrijf mijn blog. Lekker op z'n Frans, laat dineren. Niets te klagen! Misschien alleen dat ik het een beetje koud heb door mijn natte haren en mijn warme vestje ligt nog te drogen (en ja, ik ga blijven herhalen dat ik mijn reisföhn mis).

Morgen is het zondag, dus uitslapen! Het is niet zo ver hier naar Viroinval (1 dagje terug in België om het af te leren, daarna weer door naar Frankrijk) en de winkels gaan om 9u open dus kan dan pas een lekkere VERSE FRANSE baguette gaan halen, jammie!

Ik denk dat mijn eten zo goed als klaar is. Veel liefs uit Frankrijk - dat is zo cool om te zeggen en jullie gaan het nog 5 weken horen).
Vandaag was puur genieten, ik hoop dat alle dagen zo zijn!

A très bientôt!

Bisous

Rachelle

  • 29 April 2017 - 22:02

    Marianne Van Gestel:

    Hallo Rachelle,geniet van deze mooie uitdaging...leuk om je verhalen te lezen..goede reis..groetjes Marianne..

  • 29 April 2017 - 22:03

    Martien:

    Paperclip openvouwen. Zou moeten werken voor je sim ;)

  • 30 April 2017 - 10:23

    Ingeborg Kokx:

    Heeey rachelle!

    Wat geniet ik weer van je verhalen!
    Heel veel plezier onderweg ik blijf je volgen
    liefs van mij xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 172908

Voorgaande reizen:

05 Juni 2021 - 12 Juni 2021

Omdat het kan

25 April 2017 - 30 Augustus 2019

Rachelle naar het einde van de wereld

14 Juni 2018 - 06 Juli 2018

Trans-Mongolian Adventure

13 Maart 2018 - 21 Maart 2018

DUSHI CURAÇAO

03 April 2017 - 16 April 2017

Jordanië

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Partir pour Paris

Landen bezocht: