Eerste indrukken - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rachelle van den Broek - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

04 September 2014 | Frankrijk, Parijs

Bonjour à tous,

Een eerste berichtje vanuit le joli Paris.
1 september kwam ik met mijn moeder, 4 koffers van 30 kilo per stuk en twee grote tassen handbagage aan op Gare du Nord en besefte ik al snel dat we in deze toestand nooit levend met de metro of de bus bij mijn kamer zouden komen. Daarom kozen we voor een luxere optie: de taxi. Misschien hebben we (lees: mijn lieve mama) wel te veel betaald, maar het was zeker het geld waard. We stonden in mum van tijd (zonder rughernia) aan de Boulevard de Port-Royal en hadden ondertussen alle toeristische trekpleisters aan ons voorbij zien flitsen. Samen met de huisbazin Mme. Chabot heb ik de inboedel van de kamer gecontroleerd (duurde niet lang want was niet zoveel) en heb daarna samen met mijn moeder mijn goedgevulde koffers uitgepakt. Ik ontdekte toen ook dat de douchekop niet aan de muur vastzat maar vastgehouden moest worden tijdens het douchen, wat eerst een ramp leek maar wat na 3x douchen ongelooflijk gewoon wordt.

2 september was een 'regelachtige' ochtend, moest een bankrekening openen (werd van de ene bank naar de andere bank gestuurd en zou later op de dag iets horen), moest een Frans telefoonabonnement afsluiten, moest een Imagine-R-kaart aanvragen (een abonnement voor het openbaar vervoer) en moest CAF (Franse huurtoeslag) aanvragen. Daarnaast vooral veel boodschappen gedaan om een voorraadje aan te maken (zodat ik niet zou omkomen van de honger als moeders er niet meer is, wat zijn ze toch lief). Ook waren we deze dag tevergeefs op zoek gegaan naar een paar borden, mokken en een snijplank want deze zijn schaars/afwezig in mijn kamer en als jullie allemaal op bezoek komen moet ik natuurlijk wel voldoende servies hebben! Maar de mokken kosten hier al snel 5,- en de snijplanken zitten aan de 9,- euro, en als je bedenkt dat je ze in Nederland voor de helft van de prijs kunt krijgen dan wacht je wel even met je aankoop (gierigaards!).
De rest van de dag vooral leuke dingen gedaan om de saaie ochtend te compenseren! Zo zijn we naar Île de la cité gegaan, hebben we langs de Seine gelopen en foto's gemaakt van de Notre Dame, en hebben we als kers op de taart ook nog een lekkere wafel gegeten :).

3 september begon weer met een stortvloed aan regeldingen. Had bericht gehad dat ik een Franse rekening kon openen en moest bij de bank langs om dit af te werken. Als jullie nu denken van: "wow knap dat ze dat zakelijke Frans kan volgen", dan hebben jullie het mis, want ik heb alleen meekregen dat ik een zwart bankpasje krijg, geen cheques krijg en ik snapte hoe ik geld moet storten op mijn rekening, maar misschien ben ik dus wel hartstikke opgelicht! We zullen zien...Daarna had ik om 11u een afspraak bij de universiteit om me administratief in te schrijven, maar omdat het bij de bank langer duurde dan verwacht, en ik helemaal naar de andere kant van Parijs moest, heb ik moeten rennen om mijn afspraak te halen. Ik kom halsoverkop het schoolgebouw binnen en volg de instructies die mij van tevoren medegedeeld waren. Dus ik pak de gele lift naar de 11e verdieping en probeer afdeling C te zoeken, maar deze was afgesloten voor werkzaamheden. Op een bord staat geschreven dat studenten zich moeten melden op etage 7. Ik stap terug in de gele lift, maar deze ging alleen naar de verdiepingen 0,5,9,11,12,13,14,15. Dus ik moet eerst weer naar de rez-de-chaussée (begane grond) om de groene lift naar de 7e verdieping te pakken. Eenmaal aangekomen staat er een vriendelijke bewaker die mij in heel snel Frans verwijt dat ik eerst een papieren kaartje moet hebben dat ik kan afhalen op de begane grond. Inmiddels al gigantisch te laat voor mijn afspraak spoed ik me naar de begane grond om zo'n verrekt kaartje te halen en weer terug naar de 7e verdieping. Denk je dat je je dan wel ein-de-lijk kan inschrijven klopt er weer iets niet met je verzekering. Word je wéér weggestuurd. Dus, bellen naar de verzekering of ze per direct iets kunnen regelen, en gelukkig zijn de mensen bij het CM heel lief dus hebben ze meteen een mail gestuurd die ik in een copieshop met een norse Japansfranse bediende ben gaan afdrukken. Daarna nog een keer naar de begane grond gegaan om opnieuw een kaartje te halen (was ook nog niet zo makkelijk want mijn afspraak was eigenlijk al voorbij en ik moest officieel eerst een nieuwe afspraak maken). Kreeg het gelukkig toch voor elkaar en kon me eindelijk gaan inschrijven, werd tijdens het inschrijven naar 3 verschillende loketten gestuurd (werkte allemaal in kleine stapjes, totale chaos waar je nu precies heen moest, typisch Frans dus) en kwam uit-ein-de-lijk naar buiten met een studentenkaart. HOERA!. Net als de dag ervoor hebben we 's middags vooral leuke dingen gedaan om de stress van de ochtend te verzachten. Lichtpuntje van de dag: we vonden een HEMA in het winkelcentrum bij Gare St. Lazare waar ik goedkoop een mok, borden en een snijplank heb kunnen kopen! Aan het eind van de middag kwam mijn huisgenootje Marine uit Nantes ook aan in Parijs. Ze is superaardig en deelt gelukkig niet het karakter van de Parijzenaren. Ze vindt alles geweldig, ze doet me denken aan mijn beste vriendin Carlijn en ze drinkt gewoon water uit de kraan?!

4 september heb ik 's ochtends met mijn moeder de Eiffeltoren bezocht en de vrijheidsvlam (gedenkplaats voor Lady Di sinds dat ze daar is verongelukt, dit wilde moeders graag zien). Daarna zijn we richting Gare du Nord vertrokken en heb ik afscheid genomen van mijn moeder. En toen voelde ik me toch wel alleen in Parijs. Gelukkig lopen er honderdduizenden Parijzenaren en toeristen om me heen om me eraan te herinneren dat dat echt niet zo is. Ben met de metro naar huis gegaan (hoefde niet eens op een kaart te kijken welke lijn ik moest nemen, joepie!) heb nog wat dingetjes geregeld (huur en borg betaald: 1350,- auch!) en heb toen het boekje uitgepakt dat ik van mijn moeder had gekregen. Het is een soort logboek waar alle lieve mensen die op mijn Partir Pour Paris Party zijn geweest, iets in hebben geschreven en waar ik zelf ook mijn belevenissen kan neerpennen. Vond alle berichtjes superleuk en grappig (moet sommige mensen toch nog wel even om wat uitleg vragen) en ik ga dit boekje zeker doorbladeren als ik iedereen mis. Wat nu eigenlijk nog niet echt het geval is, het is veel te leuk hier! Maar jullie missen mij wel natuurlijk ;)

Uiteindelijk ben ik aan deze blog begonnen, had even een paar uur niets te doen (mama en Marine waren allebei weg en ik was te moe om Parijs nog in te gaan). Morgen heb ik mijn eerste introductiedag, ben benieuwd! Hoop dat ik heel veel aardige en leuke mensen tegenkom en ik hoop ook met Marine een supertijd te hebben.

Wees gerust, de volgende verhalen zullen zo lang niet zijn. Parijs, studeren, feesten en tijdgebrek zullen van mij een slechte dochter/zus/vriendin maken, maar dat ik niets laat weten betekent niet dat ik niet aan jullie denk dan heb ik het gewoon veel te leuk om me met het thuisfront bezig te houden, sorry.

2 uur later: ik had dit reisverslag eerder willen uploaden, maar ik werd opgehouden door een supergezellig babbel met een Engels meisje van de 6e verdieping die al suppergoed en supersnel Frans spreekt! Zaterdag gaan we met z'n allen uit, dat wordt vast leuk! :) (sorry voor het overdreven aantal 'supers' maar het is gewoon superleuk hier!)

Beaccoup de bisous

Rachelle

  • 09 September 2014 - 22:45

    Laura Van Den Broek:

    Hee Rachelle. Super gaaf allemaal, tword echt een top tijd voor je dat lees ik al wel. Ik had Franse gasten laatst aan de receptie en dat was een drama. Misschien moet ik me Frans ook maar is gaan bijspijkeren. Heel veel succes!

    Liefs Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Actief sinds 04 Sept. 2014
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 172862

Voorgaande reizen:

05 Juni 2021 - 12 Juni 2021

Omdat het kan

25 April 2017 - 30 Augustus 2019

Rachelle naar het einde van de wereld

14 Juni 2018 - 06 Juli 2018

Trans-Mongolian Adventure

13 Maart 2018 - 21 Maart 2018

DUSHI CURAÇAO

03 April 2017 - 16 April 2017

Jordanië

01 September 2014 - 30 Juni 2015

Partir pour Paris

Landen bezocht: